زندگی، مهاجرت و خرید ملک در قبرس

زندگی، مهاجرت و خرید ملک در قبرس

کشور قبرس در اروپا واقع شده است که به دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شده و پایتخت آن نیز شهر نیکوزیا می باشد. دو زبان ترکی و یونانی از زبان های رسمی این کشور می باشد که ساکنان بخش قبرس شمالی ترک زبانان می باشند که پیرو دین اسلام هستند و ساکنان بخش جنوبی نیز یونانی زبانان هستند که پیرو دین ارتودکس می باشند. واحد پول کشور قبرس شمالی لیر و قبرس جنوبی یورو می باشد و تمام جمعیت آن نیز حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر می باشد که تعداد 840 هزار نفر از این جمعیت در قبرس جنوبی استقرار دارند و مابقی در قبرس شمالی و بخش ترک نشین به سر می برند.

قبرس کشوری با پیشینه تاریخی است که فراز و نشیب های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر جزیره ای آرام و با ثبات در شرق دریای مدیترانه می باشد.

ورزشهای آبی منجمله شنا، جت اسکی و قایق سواری به همراه حمام آفتاب، دوچرخه سواری ، پیاده روی، فوتبال و والیبال ساحلی و هر آنچه که مربوط به ساحل و دریا باشد ، تفریحات قبرس شمالی می باشد، به دلیل داشتن 322 روز آفتابی اکثر ورزش ها و تفریحات در طول سال برقرار است ، اما ماه آوریل تا نوامبر به اوج خودش می رسد و در ماه های دیگر نیز کم و بیش برقرار است.

 

 

آب های شفاف این جزیره در دنیا معروف است ، آب هایی که اگر به یک نقطه پر عمق دریا هم بروید ، می توانید به راحتی کف دریا را مشاهده کنید ، جذابیتی که شاید در خیلی از دریاها مجبور باشید حتما با لوازم قواصی به داخل آب بروید تا آن را مشاهده کنید ، در قبرس و از روی آب به راحتی قابل مشاهده است .

آب و هوای قبرس شمالی  به همراه سواحل تمیز و بی نظیر آن باعث شده است تا هم مهاجران و هم گردشگران زیادی که به دنبال آرامش، آفتاب، ورزش های آبی و حتی یک سرمایه گذاری پرسود در حوزه ملک هستند به خود جذب کند.

اگر چه این جزیره کوچک است ، اما مناطق بکر و دست نخورده زیادی دارد که هنوز انسان در آن دخل و تصرفی نداشته است و همچنین ساحل آرام آنرا قطعا کمتر جایی می توانید تماشا کنید، قبرس در بین سه قاره آسیا و آفریقا واروپا واقع شده است.

یکی از مقاصد گردشگری مردم دنیا قبرس است و هر سال بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر از این جزیره بازدید میکنند که این حجم از گردشگر با توجه به مساحت و جمعیت قبرس یک رکورد محسوب می شود و این خود نشان دهنده توریستی بودن و مناسب بودن این کشور برای سرمایه گذاری است.

 

قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟

هر دو طرف ویژگی های متمایز خود را دارند، در نهایت به آنچه در ماجراجویی قبرس خود به دنبال آن هستید بستگی دارد. آیا به دنبال آرامش و غوطه وری فرهنگی هستید یا به دنبال تفریحات پر جنب و جوش و استراحتگاه های مجلل هستید؟ هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و مهم است که قبل از تصمیم گیری آنها را به دقت بسنجید.

در این وبلاگ، جاذبه‌ها، غذاها، فرهنگ و تجربیاتی را که می‌توانید از قبرس شمالی و جنوبی انتظار داشته باشید، بررسی خواهیم کرد.

 

1) هزینه زندگی

هزینه های زندگی در قبرس شمالی به مراتب از قبرس جنوبی کمتر است و خیلی از ساکنان قبرس جنوبی ترجیح می دهند تا مایحتاج زندگی خود را از قبرس شمالی تهیه کنند و به صورت هفتگی یا هر چند روز برای خرید به این کشور مسافرت میکنند.

هزینه زندگی در قبرس جنوبی در سال 2023 برای یک خانواده 4 نفره 1300 یورو می باشد ، در حالی که این هزینه در قسمت شمالی 550 یورو برای همان خانواده 4 نفره برآورد شده است.

 

2) دانشگاه و تحصیلات عالیه

اگر قصد مهاجرت به قبرس از طریق تحصیل را دارید ، پیشنهاد ما به شما قبرس شمالی هست، چرا که دانشگاههای این کشور بسیار مطرح تر و معتبرتر و جزو دانشگاههای معتبر جهان هستند و تحصیل در آن ها به زبان انگلیسی و همچنین مدرک آن نیز مورد پذیرش بسیاری از کشورهای جهان است

 

3) گردشگری

قبرس جنوبی مملو از کلیسا و آثار باستانی هست ، در حالی که مناطق گردشگری قبرس شمالی بیشتر قلعه ها و مساجد هستند و اگر افراد به دنبال کوهنوردی هستند و با این مسئله مشکل ندارند ، قبرس شمالی بهتره ، اما اگر به دنبال آرامش هستید، مناطق گردشگری قبرس جنوبی جذابیت بیشتری دارد.

 

4) فرهنگ

کشور قبرس جنوبی، تحت سلطه یونان بوده و مردم این کشور هم اکثرا مسیحی هستند و فرهنگ نزدیک به مسیحیت دارند و مردم قبرس شمالی مسلمان و ترک سنتی هستند، بنابراین کشور قبرس شمالی از نظر فرهنگی به کشور ایران و کشورهای مسلمان نزدیکتر است.

 

5) امنیت

شاخص امنیت قبرس شمالی 87 تا 92 درصد و شاخص امنیت قبرس اروپایی 58 تا 78 درصد و همچنین شاخص جرم قبرس شمالی 8 تا 13 درصد و قبرس جنوبی 22 تا 42 درصد است.

همین شاخص ها خوش گویای این موضوع است که قبرس شمالی بهتر از قبرس جنوبی از نظر امنیت است و اگر میگویند، قبرس شمالی یکی از امن ترین کشورهای دنیای هست ، گزاف گفته نشده است.

 

6) درآمد

میزان درآمد در قبرس جنوبی بالاتر از قسمت شمالی می باشد، حداقل حقوق در قسمت جنوبی در سال 2023 معادل 1300 دلار می باشد ، که این میزان در قبرس شمالی 585 دلار ( 11800 لیر ) می باشد.

البته حقوق و دستمزد به تخصص افراد نیز بستگی دارد و قطعا اگر فردی دارای تخصص خاصی باشد ، شاید بتواند در قبرس شمالی شغل هایی با دستمزد بسیار بالا نیز پیدا کند.

 

7) هزینه آب و برق

قیمت آب و برق در قبرس شمالی بسیار پائینتر از قبرس جنوبی است و یک نکته مهم در اینخصوص این هست که ترکیه و قبرس شمالی به صورت مشترک در حال انجام پروژه  برق ارزان در کف دریای مدیترانه هستند که به زودی به اتمام می رسد و قبرس شمالی قصد دارد تا برق اضافه خود را از این پروژه به قبرس جنوبی بفروشد.

قبرس شمالی در خصوص تامین آب نیز مشکل خاصی ندارد ، چرا که آب شیرین رودخانه های ترکیه از طریق خطوط لوله 75 کیلومتری به این کشور منتقل شده است و بارها نیز کشور قبرس شمالی به صورت رایگان به قبرس جنوبی در خصوص تامین آب کمک کرده است.

 

8) رشد سرمایه گذاری

اگر قصد خرید ملک در قبرس شمالی و یا قبرس جنوبی دارید و هدف شما سرمایه گذاری هست، باید خدمت شما عرض شود که قیمت املاک در قبرس شمالی بسیار کمتر از قبرس جنوبی است(قیمت خانه در قبرس شمالی یک سوم قبرس جنوبی است )

قبرس شمالی دارای مناطق بسیار مناسب برای سرمایه گذاری و خرید ملک است، به عنوان مثال منطقه لانگ بیچ بهترین منطقه ساحلی برای سرمایه گذاری امن از دید مجله فوربس امریکا در سال ۲۰۲۱ بوده است .

بسیاری از افرادی که در دو سال اخیر با خرید ملک در قبرس شمالی سرمایه گذاری کرده اند، رشد خوبی را تجربه کرده اند که این رشد در طی دو سال تا 100 درصد هم بوده است.

 

9 ) اعتبار پاسپورت

اعتبار پاسپورت قبرس جنوبی بسیار بالا بوده و دارای رتبه 8 در دنیا می باشد و شما می توانید بدون اخذ ویزا به 122 کشور جهان سفر کنید ، اما پاسپورت قبرس شمالی اعتبار کمتری دارد و این مشکل به دلیل مشکل به رسمیت شناختن قبرس شمالی در جوامع بین المللی می باشد که در حال حاضر فقط توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است.

 

10) اقتصاد

مقایسه قبرس شمالی و جنوبی از نظر اقتصاد هم فاکتور آخر می باشد، قبرس جنوبی دارای یک اقتصاد بزرگ و مدرن با پیوندهای قوی با اتحادیه اروپا است، در حالی که قبرس شمالی تا حد زیادی توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است و به شدت به کمک های مالی ترکیه متکی است.

 قبرس جنوبی دارای سرانه تولید ناخالص داخلی بسیار بالاتر، بخش صادرات توسعه یافته تر و اقتصاد بزرگتر و متنوع تر است. در مقایسه، قبرس شمال تولید ناخالص سرانه بسیار پایین‌تری دارد، اقتصاد کوچک‌تر و متنوع‌تری دارد و برای بقای خود به شدت به کمک‌های ترکیه متکی است. علاوه بر این، شمال بیکاری بالاتر و سیستم بانکی ضعیف تری دارد. این نابرابری ها منبع اصلی تنش بین دو طرف است و حل پایدار درگیری قبرس مستلزم حل این اختلافات اقتصادی است.

 

نتیجه گیری نهایی

برای یک فرد ایرانی که قصد مهاجرت و سرمایه گذاری دارد ، قبرس شمالی بهتره جنوبی است ، چرا که به راحتی و با پاسپورت خود می توانید به قبرس شمالی سفر کنید و اقامت این کشور را دریافت کنید و سرمایه گذاری پرسود تری را تجربه کنید.

 

مهاجرت و اقامت در قبرس شمالی

اقامت قبرس به دو دسته اقامت دائم و اقامت موقت تقسیم می شود. در اقامت موقت، متقاضی اجازه دارد تا به اندازه اعتبار ویزای خود در این کشور سکونت داشته باشد و پس از آن می بایست یا اقامت خود را تمدید کند یا این کشور را ترک نماید. اقامت موقت قبرس نیز خود شامل دو نوع اقامت کوتاه و بلند مدت می باشد. اقامت کوتاه مدت نظیر اقامت توریستی می شود که طول اقامت متقاضی در قبرس کمتر از 1 سال است و در هیچ حالتی اقامت های کوتاه مدت منجر به اقامت دائم یا تابعیت قبرس نمی شود.

اقامت بلند مدت قبرس نظیر تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری، می باشد که طول اقامت متقاضی در قبرس بیش از 1 سال است.

در برخی از اقامت های بلند مدت قبرس نظیر تحصیلی، متقاضی پس از اتمام تحصیل خود یا باید خاک قبرس را ترک کند یا باید ویزای خود را به نوع دیگر نظیر کاری تبدیل نماید. در برخی از اقامت های بلند مدت نظیر کاری، متقاضی می تواند پس از 5 سال زندگی در قبرس و پرداخت بیمه و مالیات می تواند اقامت دائم قبرس را اخذ نماید. متقاضی پس از اخذ اقامت دائم قبرس می تواند بدون محدودیت زمانی در این کشور ساکن باشد. متقاضی که اقامت دائم قبرس را اخذ نموده باشد می تواند پس از 5 تا 7 سال اقامت و زندگی در این کشور درخواست پاسپورت و تابعیت قبرس را دهد. شخصی که بتواند تابعیت قبرس را به دست آورد به عنوان شهروند این کشور شناخته می شود.

درکشور قبرس شمالی شما میتوانید از طریق ویزای کار و یا تحصیل ، ازدواج ، خرید ملک در قبرس شمالی و همچنین سرمایه گذاری به این کشور مدیترانه ای مهاجرت کنید.

شما میتوانید با اقامت 6 ساله در قبرس شمالی ، اقامت دائم این کشور را دریافت کنید ، ویزای 6 ساله شما نیز میتواند هر نوع ویزایی باشد و فرقی ندارد که کدام ویزا است

 

 

هدف مهاجرت شما چیست ؟ قطعا هر شخصی برای مهاجرت هدف های خودش را دارد ، اگر هدفتان سرمایه گذاری است ، انتخاب درستی کرده اید ، چرا که تجربه نشان داده است ، قیمت املاک در این کشور روز به روز در حال افزایش است ، جالب است بدانید ، افرادی که در سال 2022 در قبرس خانه خریده اند در سال 2023 قیمت املاک آن ها بین 50 تا 95 درصد رشد داشته است ، و این رشد قیمت به پوند بوده است و اگر به ریال بخواهیم محاسبه کنیم ، 4 برابر در یک سال میباشد.

اگر هدفتان تحصیل است باید به یک نکته توجه کنید که بسیاری از رشته های دانشگاههای قبرس شمالی مورد تائید ایران نمی باشد ، اما مورد تائید بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی می باشد ، بنابراین اگر بعد از تحصیل به فکر بازگشت به ایران و استفاده از مدارک دانشگاهی قبرس هستید ، هرگز مهاجرت نکنید ، چرا که با مدرک تحصیلی خودت نمی توانید مجوز کار بگیرید ، ولی با همان مدارک می توانید در قبرس و بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی شغل خوب پیدا کنید . در مهاجرت تحصیلی متقاضی در صورتی می تواند اقامت بگیرد که نهایتا سه الی شش ماه پس از اتمام تحصیل بتواند کار پیدا کرده و اقامت خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهد.

اگر هدف کاری دارید ، قبل از هر چیز ببینید که ایا برای تخصص شما ، شغلی هست ، در کشور قبرس شمالی از صنایع نفت و گاز و کارگاههای تولیدی خبری نیست ، اما در عوض ساخت و ساز و صنعت توریست و گردشگری در آن بسیار رواج دارد ، پس حتما قبلا از مهاجرت به قبرس برای کار در خصوص شغل مورد نظر و میزان حقوق آن با موسسات کاریابی مشورت کنید. اخذ اقامت قبرس از طریق کار در صورتی است که متقاضی تقاضای کار از سوی کارفرما داشته باشد.

البته ما به هیچ عنوان مهاجرت کاری به قبرس شمالی را پیشنهاد نمی دهیم ، چرا که گزینه های بسیار بهتری برای مهاجرت کاری وجود دارد و قبرس برای این مورد مناسب نیست و میزان حقوقی که به شما می دهند ، به سختی می تواند هزینه های زندگی شما را تامین کند .

اما اگر بازنشسته هستید و هدفتان داشتن یک زندگی آرام در دوران بازنشستگی هست ، باید بگوئیم که قبرس شمالی بسیار مناسب است ، ضمنا این جزیره برای کسانی که به دنبال سرگرمی و خوشگذرانی هستند هم می تواند گزینه مناسبی باشد ، تفریحات قبرس شمالی ، متنوع بوده و پاسخگوی نیاز شما خواهد بود

 

مهاجرت به قبرس شمالی ازطریق خرید ملک :

مهاجرت از طریق خرید ملک در قبرس شمالی به عنوان یکی از بهترین روش های اخذ اقامت قبرس شمالی محسوب میشود ، چرا که شما ضمن دریافت اقامت خود و افراد تحت تکفل خود ، یک سرمایه گذاری پر سود نیز انجام می دهید.

خرید ملک در قبرس شمالی، یکی از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری در این کشور است. شما جهت سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در قبرس شمالی، باید یک خانه یا آپارتمان به ارزش ۱۲۵۰۰۰ یورو یا بیشتر خریداری کنید. در هنگام عقد قرارداد، باید حداقل یک‌سوم هزینه خانه پرداخت شود. همچنین قبل از خرید خانه در قبرس شمالی، باید از لحاظ جسمی در سلامت کامل بوده و هیچگونه سابقه کیفری نداشته باشید.

 

این روش اخذ اقامت قبرس در بین ایرانیان بسیار محبوب است و بیشتر این روش را انتخاب می کنند، برای استفاده از این روش می بایست یک خانه و آپارتمان را در این کشور خریداری نمایید.

برای تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم در قبرس شمالی می بایست حداقل 5 سال در این کشور حضور داشته باشید و نباید بیش از 80 روز از این کشور خارج شوید.

 

افزودن دیدگاه

یک دو سه

اولین پلتفرم جامع نیازمندیهای فارسی زبانان مهاجر سراسر دنیا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

درباره ترکیه

ترکیه یک کشور در قارهٔ آسیا و بخشی از منطقهٔ خاورمیانه است که در نقطهٔ تلاقی بین آسیا و اروپا قرار دارد. پایتخت ترکیه شهر آنکارا است، اما شهر استانبول نیز به عنوان مرکز اقتصادی و فرهنگی بزرگی در کشور محسوب می‌شود. با جمعیتی بیش از ۸۲ میلیون نفر، ترکیه یکی از بزرگترین کشورهای منطقه است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه یک دو سه میباشد